9 beneficii ale consumului de castane

9 beneficii ale consumului de castane

Dacă este toamnă, înseamnă că începe să se simtă mirosul inconfundabil de castane coapte, care, de cele mai multe ori ne amintește de copilărie, de acel moment când intram în casa bunicii și din cuptorul sobei venea acel miros deosebit. Să fie oare castanele doar o gustare delicioasă și atât? Ei bine, castanele sunt mai mult decât o simplă gustare ușor dulce, deoarece aceste fructe, datorită proprietăților sale, sunt extrem de benefice pentru sănătate.

Deși sunt asemanate cu nucile, dpdv. nutrițional castanele sunt mai asemănătoare cu fructele, deoarece sunt semnificativ mai sărace în grăsimi și prezintă un conținut mai ridicat de Vitamina C, fitonutrienți și minerale.

Consumate atât crude cât și prăjite, fierte sau măcinate sub formă de făină pentru produsele de patiserie, castanele au fost consumate cu mii de ani în urmă ca o sursă importantă de hrană.

Castanele - Proprietăți

Castanele sunt remarcate datorită conținutului ridicat de vitamina C. Să fie oare o coincidență că apar în această perioadă a anului, în care organismul trebuie pregătit și întărit, prin creșterea imunității? De asemenea, castantele reprezintă o sursă excelentă de antioxidanți, fenoli, aminoacizi și acizi grași mononesaturați.
Lista de proprietăți nu se termină aici, deoarece castanele sunt mult mai complexe de atât atunci când vine vorba de nutrienți. Iată ce mai conțin acestea:

  • Vitamina E;
  • Vitamina A;
  • Vitamina K;
  • Complexul de vitamine B;
  • Calciu;
  • Magneziu;
  • Fosfor;
  • Zinc ;
  • Fier;
  • Cupru;
  • Mangan;
  • Acid galic;
  • Acid elagic;
  • Taninuri;
  • Alcaloizi;
  • Diverși polifenoli;
  • Luteina;
  • Zeaxantina.


Castanele - Beneficii pentru sănătate

Văzând toate proprietățile pe care aceste mici fructe le conțin, bineînțeles că fiecare în parte, sau împreună, aduc o serie de beneficii pentru sănătate, precum:

1. Susțin sănătatea inimii datorită conținutului de minerale și de antioxidanți. Atât magneziu cât și potasiul ajută la reducerea riscului de probleme cardiovasculare, implicit, ls reducerea riscului de accident vascular cerebral. Acidul galic și elagic prezenți, protejează inima împotriva stresului oxidativ.

2. Îmbunătățesc digestia datorită conținutului ridicat de fibre care susțin creșterea de bacterii sănătoase în intestin. Mai mult decât atât, castanele sunt lipsite de gluten, fiind astfel o alegere sănătoasă și pentru persoanele cu intoleranță la gluten.

3. Ajută la echilibrarea zahărului din sânge datorită indicelui glicemic scăzut dar și al fibrelor care ajută organismul să absoarbă mai lent amidonul. Totodată, previn creșterea glicemiei.

4. Ajută la sănătatea oaselor, consumul de castane fiind recomandat în special persoanelor care prezintă risc de osteoporoză. Cuprul regăsit în castane ajută organismul la absorbția fierului, fiind esențial pentru sănătatea oaselor. De asemenea, magneziu prezent (în cantități semnificative), contribuie la creșterea densității osoase.

5. Oferă senzația de sațietate, datorită fibrelor. Având în vedere ca acestea au un conținut scăzut de calorii, consumul de castane este benefic și pentru menținerea greutății.

6. Încetinesc procesul de îmbătrânire și previn diverse tipuri de cancer datorită conținutului ridicat de antioxidanți, care neutralizează efectul radicalilor liberi.

7. Reduc inflamația, datorită antioxidanților și diverșilor polifenoli care neutralizează radicalii liberi, factorii cheie ai inflamației cronice.

8. Întăresc sistemul imunitar datorită conținutului ridicat atât de de vitamina C cât și de antioxidanți.

9. Contribui la menținerea sănătății creierului datorită vitaminelor B prezente în castane. Astfel, tiamina, acidul folic și riboflavina îmbunătățesc funcțiile cerebrale și protejează creierul de posibilele afecțiuni care apar odată cu îmbătrânirea.

Cum se aleg castanele

Atunci când cumpărați castanele (sau când le culegeți direct de la sursă), asigurați-vă că acestea sunt tari, lucioase, mari, „grase” și netede. De asemenea, acestea trebuie să fie intacte, să nu prezinte crăpături sau să fie ușoare. Atunci când luați o castană în mână, trebuie să se simtă grea, pentru dimensiunea ei. Miezul unei castane sănătoase și delicioase trebuie să fie alb (miezul gălbui, cu pete gri sau negru este de evitat la o castana, deoarece gustul nu o să fie deloc plăcut).

Cum se păstrează castanele

Depozitarea castanelor trebuie să se facă neapărat într-un loc uscat și răcoros, lipsit de umezeală deoarece, procesul de alterare al acestora începe imediat ce castanele intra în contact cu umiditatea.

Deși castanele se pot consuma în diferite feluri, cele mai preferate și gustoase sunt castanele coapte.
Iată cum se procedează pentru a coace castane în cuptorul de acasă:

Primul pas este cel de a pregăti castanele. Astfel, pentru a lăsă căldura să pătrundă cât mai ușor dar și pentru a preveni „explozia” unei castane în timpul procesului, acestea se crestează individual, fie sub formă de plus (+), fie doar printr-o singură tăietură (-) (/). Pentru o textură perfectă, încercați să străpungeți doar coaja și cât mai puțin din miez.

Pasul următor presupune opărirea castanelor. Pentru aceasta, tot ce trebuie să faceți este să turnați apă fierbinte peste castanele deja crestate și să le lăsați așa timp de 2 minute.

După cele 2 minute, castanele se scurg bine de apă și se așează în tavă, într-un singur strat, pentru a le introduce în cuptorul preîncălzit la 200 grade C. Se lasă în cuptor timp de 25-30 de minute, până când miezul va căpăta o culoare auriu maronie.

Ultimul pas presupune scoaterea castanelor din cuptor într-un prosop, în care se lasă să se răcorească aproximativ 5-10 minute. După acest timp, se curăță castanele atât de coajă cât și de pielița care separă coaja de miez și se consumă, călduțe.


Surse:

https://www.webmd.com/

https://www.healthline.com

https://www.doc.ro/

https://www.e-retete.ro/

Comentarii

Articole similare

Lintea - beneficii pentru sănătate
Lintea - beneficii pentru sănătate
Știai că în vechime, timp de secole întregi, lintea a fost considerată carnea săracului? Cei care nu își permiteau să consume carne sau pește, din cauza sărăciei, alegeau să consume linte. Alegerea...