Beneficii ale dovleceilor

Beneficii ale dovleceilor

Întâlniți în toate piețele, aprozarele, magazinele și în special în grădinile bunicilor, dovleceii au început să fie tot mai venerați de către consumatorii din întreaga lume. Aroma blândă și ușoară pe care o are dovlecelul, numărul limitat de calorii, conținutul ridicat de nutrienți dar și varietatea de rețete fresh și răcoritoare, face ca acesta să fie unul dintre preparatele de top al acestui sezon.


Istoria dovlecelului

Se spune că dovlecelul este originar din Mexic și America Centrală, unde, conform studiilor, a fost cultivat în urmă cu 8000 de ani. Acesta a făcut parte din categoria celor 3 plante cultivate în acea zonă, și anume fasole, porumb și dovlecel. Fiind plantate împreună, toate cele 3 erau strâns legate între ele, formând „echipa perfectă”, deoarece tulpina porumbului oferea un adevărat suport fasolei, pentru a se putea extinde și dezvolta, iar fasolea la rândul ei oferea umbra de care dovlecelul avea nevoie pentru a se putea dezvolta.
Deși noi cunoaștem dovlecelul ca fiind o legumă, din punct de vedere botanic, acesta este un fruct, datorită semințelor care se regăsesc în mijlocul său.


Care sunt beneficiile consumului de dovlecel?

În primul și primul rând, trebuie să știți faptul că dovlecelul este plin de vitamine, minerale și antioxidanți. Chiar dacă compoziția sa cuprinde apă în procent de peste 90%, atunci când este proaspăt, restul de 10% este extrem de semnificativ pentru sănătate. Cele mai importante substanțe regăsite în dovlecel sunt manganul, fosforul, potasiul, Vitamina A, Vitamina K, Vitamina B1, Vitamina B6, Vitamina C, magneziul, cuprul, zincul, fierul, acidul folic și calciul. Mai mult decât atât, dovlecelul are un conținut ridicat de fibre și un număr scăzut de calorii, drept urmare, acesta aduce o serie de beneficii organismului, precum:

  1. Previne cancerul - datorită zeaxantinei prezente în dovlecel, dar și a altor compuși care ajută la prevenirea stresului oxidativ, consumul de dovlecel s-a dovedit a fi un adevărat aliat în prevenirea diverselor tipuri de cancer.
  2. Previne diabetul - datorită conținutului ridicat de Vitamine B6, care ajută la reglarea glicemiei în organism, al conținutului scăzut de carbohidrați prezenți în dovlecel dar și al conținutului ridicat de fibre, consumul de dovlecel poate scădea semnificativ nivelul zahărului din sânge și al insulinei, ceea ce ajută la menținerea nivelului optim al glicemiei.
  3. Îmbunătățește sănătatea ochilor - consumul de dovlecel aduce un real beneficiu în ceea ce privește sănătatea ochilor deoarece, zeaxantina și luteina prezente aici au capacitatea de a se acumula în retină și de a proteja celulele ochiului. Totodată, acești compuși pot reduce riscul de apariție a cataractei. Mai mult decât atât, Vitamina C și beta-carotenul prezente în dovlecel, sunt doi nutrienți esențiali pentru o bună sănătate a ochilor și a vederii.
  4. Contribuie la o digestie sănătoasă - datorită conținutului ridicat de apă, dovlecelul este un bun diuretic, împiedicând apariția constipației Totodată, prezența fibrelor solubile ajută la hrănirea bacteriilor benefice care trăiesc în intestin, ceea ce ajută la producerea acizilor grași (SCFA), iar fibrele insolubile ajută alimentele să se deplaseze mai ușor prin intestin, favorizând tranzitul intestinal.
  5. Îmbunătățește sănătatea inimii - datorită conținutului ridicat de fibre, dovlecelul ajută la reducerea colesterolului LDL, iar potasiul prezent aici ajută la reducerea tensiunii arteriale ridicate, prin dilatarea vaselor de sânge.
  6. Ajută la pierderea în greutate - fiind alcătuit din apă în procent de 90%, dar având și o densitate calorică scăzută și un conținut ridicat de fibre, dovlecelul oferă senzația de sațietate, „păcălind” organismul că nu mai are nevoie de hrană sau de alte alimente.
  7. Hidratează pielea și ajută la formarea colagenului - datorită conținutului de riboflavină dar și a conținutului ridicat de apă, dovlecelul sporește sănătatea pielii. Totodată, Vitamina C prezentă aici are rolul de a sintetiza colagenul și de a proteja corpul de leziuni celulare.

Atunci când vine vorba de savurarea unui dovlecel proaspăt cules, trebuie să știți că acesta se poate găti în multe variante și de cele mai multe ori, timpul de preparare este foarte scurt. Dovlecelul poate să fie servit atât în formă crudă, în salate, cât și copt, pane, umplut, sub formă de plăcintă, tartă sau pizza.


Informații utile

  • dovlecelul poate fi consumat și de către persoanele care suferă de ulcer gastric sau de gastrită deoarece are o textură ușoară, care se digeră rapid în organism.
  • se recomandă consumul de dovlecel tânăr deoarece acesta conține pectină, pe când cel matur conține celuloză.
  • dovlecelul care nu a ajuns încă la maturitatea deplină se recunoaște prin greutate, având o greutate mai ridicată datorită conținutului de apă.
  • nu doar miezul dovlecelului este benefic pentru organism. Acesta conține substanțe active și în coajă, ceea ce îl face ideal pentru consum în întregime.
  • în timpul preparării, dovlecelul își pierde din cantitatea de Vitamina A și îi crește valoarea Vitaminei C, restul nutrienților rămânând la fel, atât în stare crudă cât și în stare gătită.


Surse:

https://www.webmd.com/

https://doc.ro/

https://www.csid.ro/

Review-uri